یکی از برندهای شناخته شده متفورمین قرص گلوکوفاژ است که در کشور ما هم بسیاری از افراد از ان استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متفورمین را می توان خط اول درمان و کنترل دیابت دانست و گلوکوفاژ یکی از برندهای آشنا از قرص متفورمین است که در ادامه با آن بیشتر اشنا می شویم

موارد مصرف

گلوکوفاژ با یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی و احتمالاً با سایر داروها برای کنترل قندخون بالا استفاده می شود. این دارو برای بیماران دیابتیمبتلا به دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار می گیرد. کنترل قند خون بالا از بروز آسیببه کلیه ، نابینایی ، مشکلات عصبی ، از دست دادن اندام و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری می کند. کنترل مناسب دیابت همچنین ممکن است خطر وقوع حمله قلبییا سکته مغزی را کاهش دهد. گلوکوفاژ با کمک به بازگرداندن پاسخ مناسب بدن به انسولینی که به طور طبیعیدر بدن تولید می شود ، اثر بخشی خود را اعمال میکند. همچنین میزان قندی که کبد شما تولید می کند و روده شما آن را جذب میکند ، را نیز کاهش می دهد.

 

نحوه استفاده از گلوکوفاژ

این دارو را طبق دستور پزشک و معمولاً ۱ الی ۳ بار در روز همراه با وعده های غذایی از طریق دهان مصرف کنید. هنگام مصرف این دارو مایعات زیادی بنوشید ، مگر اینکه توسط پزشک تان دستور دیگریبه شما داده شده باشد.

دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی ، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، متفاوت خواهد بود. حتماً لیستی از تمام محصولات دارویی مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را در اختیار پزشک و داروساز خود قرار دهید. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی (مانند ناراحتی معده) ، پزشک ممکن است شما را اینگونه راهنمایی کند که : بهتر است این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از اثر بخشی آن بیشترین بهره مندی را داشته باشید. به یاد داشته باشید که هر روز در ساعت هایی معین و مشابه از آن استفاده کنید.

اگر در حال حاضر داروی دیابت دیگری (مانند کلرپروپامید) مصرف می کنید ، دستورالعمل های پزشک خود را برای قطع یا ادامه داروی قدیمی و شروع  گلوکوفاژ با دقت دنبال کنید.

طبق دستور پزشک قند خون خود را مرتباً بررسی کنید. نتایج را بررسیو یادداشت کرده و آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر میزان قند خونتان خیلی زیادیا خیلی کم است ، این موضوع را به پزشک خود بگویید. زیرا دوز داروها و یا روش درمانی شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

 

عوارض جانبی

ممکن است با مصرف این دارو حالت تهوع ، استفراغ ، ناراحتی معده ، اسهال ، ضعف یاداشتن طعم فلزیمانند در دهان برایتان ایجاد شود. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض ، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. اگر علائم آن بر روی معده تان دوباره به سراغتان آمد (بعد از چند روز یایک هفته با همان دوز) ، فوراً این موضوع را به پزشک خود بگویید. علائم اثرگذار بر معده تان که پس از اولین روزهای درمان رخ می دهد ، ممکن است علائم اسیدوز لاکتیک باشد.

بهیاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را برایتان  تجویز کرده است زیرا اینگونه تشخیص داده است که سودی که این دارو برای شما دارد از زیانش برایتان بیشتر است . بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدیبروز نداده اند.

گلوکوفاژ معمولاً باعث افت قند خون نمی شود. اگر این دارو با سایر داروهای دیابت تجویز شود ، ممکن است قند خون شما پایینبیاید. در این صورت با پزشک یا داروساز خود در مورد اینکه آیا دوز سایر داروهای دیابتتان نیاز به کاهش دارد یا خیر صحبت کنید.

علائم افت قند خون شامل تعریق ناگهانی ، لرزش ، افزایش ضربان قلب ، گرسنگی ، تاری دید ، سرگیجهیا سوزن سوزن شدن دست و پا است. برای درمان افت قند خون همیشه قرص یا ژل گلوکز به همراه داشته باشید. اگر این اشکال گلوکز را به همراه نداشتید ، مقداری عسل بخوریدیایکلیوان آب پرتقال بنوشید تا سریع قند خون تان افزایشیابد. در مورد واکنشتان نسبت به استفاده از این محصول بلافاصله به پزشک خود گزارش دهید. برای کمک به جلوگیری از افت قند خون ، وعده های غذایی را طبق برنامه ای منظم بخورید و از خوردن وعده های غذایی تان صرف نظر نکنید.

علائم قند خون بالا (هایپرگلیسمی) شامل تشنگی ، افزایش ادرار ، گیجی ، خواب آلودگی ، گرگرفتگی ، تنفس سریع و نفس همراه با بوی میوه ای مانند ، است. در صورت بروز این علائم فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است دوز مصرفی شما افزایشیابدیا به داروهای دیگری نیازداشته باشید.

در صورت بروز این عوارض نیز فوراً به پزشک خود اطلاع دهید: اسهالی که  متوقف نمی شود ، یبوست ، خون یا مخاط در مدفوع.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال ، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی ، از جمله: بثورات پوستی ، خارش یا تورم (به خصوص در نواحی صورت ،زبان  وگلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس ، فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

در صورت مشاهده عوارض ذکر شده در بالا ، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

موارد احتیاط

قبل از مصرف گلوکوفاژ، در صورت حساسیت به آن ( و یا در صورت وجود آلرژی دیگر) پزشک یا داروساز خود را از این موضوع مطلع کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد ، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیکیا سایر مشکلات شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو ، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید، خصوصاً اگر: مشکلات تنفسی شدید (مانند بیماری انسدادی ریه ، آسم شدید) ، مشکلات خونی( مانند کم خونی ، کمبود ویتامین B12 )، بیماری کلیوی و بیماری کبدی دارید .

قبل از انجام جراحییا انجام هرگونه روش معاینه با اشعه ایکسبا اسکن با استفاده از ماده حاجب یددار ، لیستی از تمام محصولات دارویی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویز شده ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را در اختیار پزشکیا جراحتان قرار دهید. ممکن است لازم باشد برای انجام جراحی این دارو را برای مدت کوتاهی قطع کنید. قبل از جراحی از پزشک یاجراح خود در این باره راهنمایی بخواهید.

به دلیل بسیار پایین بودن یا بسیار بالا بودن قند خون تان ممکن است دچار تاری دید ، سرگیجهیا خواب آلودگی شوید. تا زمانی که این وضعیت در شما بهبود نیافته است از انجام فعالیت هایی مانند رانندگییا فعالیت هایی که نیاز به هوشیارییا داشتن دیدی واضح دارند جدا پرهیز کنید.

مصرف الکل را در حین مصرف این دارو محدود کنید زیرا می تواند خطر بروز اسیدوز لاکتیک و افت قند خون را افزایش دهد.

تب بالا ، مصرف داروهای ادرار آور مانند هیدروکلروتیازید، تعریق زیاد ، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث از بین رفتن بیش از حد آب در بدن شود و خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش دهد. در صورت بروز این عوارض مصرف این دارو را متوقف کرده و در صورت طولانی مدت شدن وضعیت اسهال یا استفراغ فوراً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. حتما مایعات کافی بنوشید تا از کمبود آب در بدن تان جلوگیری کنید ، مگر اینکه پزشک تانراهکاری خلاف این امر برای شما در نظر بگیرد.

هنگامی که بدن تحت فشار است (مثلاً به دلیل تب ، عفونت ، آسیب دیدگییا جراحی) ، کنترل قند خون ممکن است دشوارتر باشد. درباره ی مدیریت این وضعیت با پزشک خود مشورت کنید زیرا مدیریت این شرایط ممکن است نیاز به تغییر در برنامه درمانی ، داروها یا آزمایش قند خون تان داشته باشد.

افراد مسن ممکن است بیشتر در معرض خطر بروز عوارض جانبی مانند کاهش قند خون یا اسیدوز لاکتیک باشند.

در دوران بارداری ، این دارو باید فقط در صورت نیاز و با تشخیص قطعی پزشک استفاده شود. پزشک ممکن است در دوران بارداری به جای این محصول استفاده از انسولینرا به شما پیشنهاد دهد. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

گلوکوفاژ می تواند تغییراتی در چرخه قاعدگینیز ایجاد کند (باعث تخمک گذاری شود) و احتمال  بارداری را افزایشدهد. هنگام استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده از داروهای قابل اعتماد کنترل باردارینیز مشورت کنید.

گلوکوفاژ به مقدار کم به شیر مادر منتقل می شود. بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار